ذهن‌آگاهی در جهان دیجیتال -
نویسنده:
دیو هارلی
مترجم:
حسین قمری‌گیوی، سینا مهدوی‌نوین
سال نشر:
1402
صفحه:
104
نوبت چاپ:
1

ایده این کتاب قبل از شروع همه‌گیری کرونا آغاز و در ابتدا به عنوان یک مطالعه کوتاه و ترکیبی شروع شد که نشان می داد چگونه وابستگی دیجیتال می‌تواند بر اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی تأثیر بگذارد. با فراگیر شدن همه‌گیری و جدی‌تر شدن قرنطینه‌ها، جلسات آموزش حضوری ذهن‌آگاهی که جزء لاینفک مطالعه بودند، لغو و همه چیز متوقف شد. در این مرحله، تاکید این مطالعه به بررسی جنبه‌های کیفی‌تر ارزش تجربی ذهن‌آگاهی در زمینه‌های دیجیتالی، چیزی که با آنلاین شدن تمام زندگی به طور فزاینده‌ای مرتبط شده بود، تغییر کرد. سرانجام، فرصتی پیش آمد تا درک تجربی خود از ذهن آگاهی را با تحقیقات روانشناسی خود مرتبط کنم. این نقطه آغازین کتابی بود که اکنون در دست ماست.

هدف این کتاب ارائه برخی از خرد تجربی ذهن آگاهی و غیردوگانگی در مقابل تجربیات دیجیتال(گاهی چالش برانگیز) است. به این ترتیب، تلاش می کند دو حوزه متفاوت را از درون روانشناسی گردهم آورد و با هر دوی این مخاطبان صحبت کند، یک گروه افرادی که روی ذهن آگاهی کار می‌کنند و دیگری پزشکان و روانشناسانی که در زمینه روانشناسی سایبری کار می کنند، به منظور پر کردن این شکاف، من از یک رویکرد کیفی استفاده کرده ام که ارزش تجربه ذهنی را در پیشبرد درک روانشناختیتایید می کند.

این کتاب را به عنوان یک مطالعه گسترده و مطول در کل کتاب باید در نظر گرفت، دو فصل اول به عنوان مقدمه و مرور پیشینه و دیدگاه های مطرح شده در کتاب می توان لحاظ کرد. فصل یک، دیدگاه روانشناسی سایبری را معرفی می کند و دیدگاهی از سلامت دیجیتال را معرفی می کند که توجه نابجا را نتیجه وابستگی دیجیتالی می‌داند. فصل 2، ذهن آگاهی را معرفی می کند و استفاده از آن را به عنوان ذره‌بینی برای بررسی مسائل توجه در رابطه با تعامل دیجیتال پیشنهاد می کند. فصل 3، در مورد شانزده مصاحبه کیفی انجام شده با کسانی است که در عین حال که به صورت دیجیتالی فعال هستند، ذهن آگاهی را تمرین می کنند. این فصل ترکیبی از بخش‌های روش‌شناسی و نتایج/تحلیل است. فصل آخر، بحث مفصلی از تجربیات ذکر شده در فصل 3 را ارائه می‌کند و درک کاملی از حالت‌های ناخودآگاه که در محیط‌های دیجیتال پدید می‌آیند و تأثیرات آن ها بر توجه و سلامت افراد را بررسی می‌کند. این فصل با مفاهیمی برای تحقیقات روانشناسی سایبری و پیشنهادهایی برای رویکرد دیجیتالی به تمرین ذهن آگاهی به پایان می رسد.

در این کتاب علاوه براینکه بررسی سلامت روان در عصر دیجیتال از نگاه محققان مختلف بررسی می شود، نویسنده سعی دارد ضمن مصاحبه با مربیان و فراگیران ذهن‌‌آگاهی، چالش هاییکه آن ها با اشکال و تعاملات دیجیتالی دارند را نیز بررسی کند که چگونه در این بمباران اطلاعات و دیجیتالی می‌تواند توجه لازم را داشت و مسیر زندگی را گم نکرد و در اختیار این موج پرقدرت دیجیتالی قرار نداد. پس از آن، پیامدهاییرا که برای تحقیقاتروان‌شناسی سایبری وجود داردو ظرفیت‌های رویکرد دیجیتالی برای تمرین ذهن‌آگاهی، بررسی می‌کند و کتاب را با دستورالعمل‌هایی برای مقابله با الزامات فراآگاهی دنیای دیجیتال به پایان می‌رساند.

عامل مهم ترجمه این کتاب کاربردی این بوده است که تمام اشکال دیجیتالی اعم از اینترنت، رسانه، شبکه‌های سرگرمی مثل نتفیلیکس، ایمیل و... را بررسی همه جانبه کرده و شیوه‌های سنتی ترک این فضا از جمله اجتناب کردن را کنار گذاشته است.

پیشگفتار مولفان/7

پیشگفتار مترجمان/11

فصل اول: سلامت دیجیتال:معنابخشی به وابستگی دیجیتال/15

فصل دوم:ذهن آگاهی در دنیای دیجیتال/39

فصل سوم:مطالعه کیفی ذهن آگاهی و فعالیت های دیجیتالی/55

فصل چهارم: رویکرد دیجیتال به ذهن آگاهی/87

منابع/101

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved