کاربرد سایه‌بان‌های رنگی در گلخانه -
نویسنده:
شهرام صداقت حور، سیده خدیجه عباس نیای زارع
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
128
نوبت چاپ:
1

استفاده از توری‌های رنگی اخیراً کاربرد زیادی در مناطق مختلف دنیا در بخش تولید گياهان زینتی، پرورش سبزی، ريزمیوه‌ها و ... داشته اند. ترکیب نور می تواند بر مورفولوژی، فیزیولوژی و رشد گیاهان موثر باشد، استفاده از توری های رنگی علاوه بر تغییر در طیف جذبی نور، می توانند از شدت نور دریافتی توسط گیاه نیز بکاهند. ضمن اینکه مشاهده شده است که کاربرد توری‌های زرد و صدفی می تواند به کاهش ناهنجاري‌هاي ناشی از آفات منجر شود.

کاربرد توری‌های رنگی می تواند فراگیرتر هم شود زیرا استفاده از توری‌های رنگی در مقایسه با گلخانه ها، نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارند. اگرچه استفاده از توری‌های سیاه از دیرباز کاربرد داشته اما کشاورزان در حال بکاربردن توری‌های خاکستری و رنگی در جهت استفاده از تاثیر آنها بر رشد رویشی، کوتاهی شاخساره، شاخه دهی، برگ دهی و زمان گلدهی هستند. احتمال داده می شود که با استفاده از توری‌های رنگی، نیاز به استفاده از تنظیم کننده های رشد شیمیایی و مواد تنک كننده کاهش یابد.

در اين كتاب به اهميت موضوع نور و سايبان‌ها در توليد محصولات باغي، كنترل محيط رشد گياهان در گلخانه و عوامل موثر بر رشد گياهان، اهميت نور تكميلي در گلخانه و به كاربرد انواع سايبان‌ها در باغباني، بررسي اثر سايبان‌هاي رنگي بر خصوصيات گياهان، اثر سايبان‌هاي رنگي در چند گياه مهم باغباني پرداخته شده است.

پیشگفتار/7

 فصل اول: مقدمه/11

 فصل دوم: کنترل آب و هوای داخل گلخانه/15

 فصل سوم: نور تکمیلی در گلخانه/39

 فصل چهارم: توری سایه‌بان( شید گلخانه) و زمینه‌های کاربرد آن/75

 فصل پنجم: تأثیر سایه‌بان‌های رنگی بر خصوصیات کمی و کیفی گیاهان/83

 فصل ششم: رنگ توصیه شده سایه‌‌بان (شید) گلخانه برای گیاهان مختلف/103

 پیوست/111

منابع/113

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی کشاورزی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved