ژنتیک پایه و اصلاح نژاد زنبور عسل -
نویسنده:
ارنستو گوزمان نووآ
مترجم:
مجید نصیری-سیده اعظم خاتمی
سال نشر:
1402
صفحه:
82
نوبت چاپ:
1

هدف از این کتابچه ارائه مفاهیم و مبانی ژنتیک پایه و اصلاح نژاد حیوانات است، زیرا اصول اساسی وراثت در مورد همه حیوانات اعمال می¬شود. در مورد زنبور عسل باید ویژگی¬های زیست شناسی و سازمان ژنتیکی کلنی ها در نظر گرفته شود زیرا شرایط آنها با سایر گونه ها متفاوت است. این یک قانون در مورد ژنتیک نیست، بلکه مرور کلی از اصول ژنتیکی و پرورش حیوانات برای خوانندگانی است که اطلاعات ژنتیکی کمی داشته یا علاقه مند به بهبود صفات زنبورهای عسل هستند. صفات ارزشمند زنبورهای عسل را می‌توان با آگاهی و استفاده از برخی اصول ژنتیکی و به‌ کارگیری تکنیک‌های اصلاح نژادی حفظ یا بهبود بخشید.

اگرچه این کتابچه فقط حاوی مفاهیم اساسی در مورد اصول ژنتیک است، با این حال خوانندگان امکان دارد همچنان متوجه شوند که دارای کلمات علمی یا تخصصی بسیار زیادی است. متأسفانه نمی توان از ذکر این اصطلاحات علمی و تخصصی اجتناب کرد. این اصطلاحات کارکرد مهمی دارد و این امکان را فراهم می-سازد تا کلمات توصیفی ویژه ای جایگزین توضیحات پراکنده در مورد اساس فرآیندهای ژنتیکی وراثت شوند. اصطلاحات ژنتیکی که برای اولین بار در این کتابچه آورده شده است جهت تسهیل خواندن و درک بهتر متن به صورت مورب نوشته شده اند.

این کتابچه به شش فصل اصلی تنظیم شده و هدف آن کمک به درک محتوای فصول است. این فصل ها عبارتند از: مفاهیم پایه در مورد اصول ژنتیک، سازمان دهی ژنتیکی زنبوران کندو، اصول اصلاح نژاد انتخابی، انتخاب، سیستم های جفت گیری و کنترل جفت گیری و برنامه های اصلاح نژاد انتخابی.

 

فصل 1. مفاهیم پایه در مورد اصول ژنتیک

فصل 2. سازماندهی ژنتیکی زنبوران کندو

فصل 3. اصول اصلاح نژاد انتخابی

فصل 4. انتخاب

فصل 5. سیستم¬های جفت¬گیری و کنترل جفت-گیری

فصل 6. برنامه¬های اصلاح نژاد انتخابی

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved