معیارها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل -
نویسنده:
فرشاد کیوان‌بهجو، عرفان قاسمی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
168
نوبت چاپ:
1

در کتاب« معیارها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل» آمده است مجمع عمومی سازمان ملل متحد SFM را به عنوان« مفهومی پویا و در حال تحول که با هدف حفظ و تقویت ارزش های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی انواع جنگل ها، به نفع نسل های حال و آینده» تعریف کرده است. به منظور پیشرفت در  SFM، نیاز روزافزون به مشارکت فعال مردم در تصمیم گیری در مورد جنگلداری و همچنین رویکردهای ساده تر، منظم تر و نتیجه گرا برای اندازه گیری و گزارش از پیشرفت و نتایج در SFM وجود دارد.

مدیریت مبتنی بر نتایج (RBM) - یک استراتژی مدیریتی که عملکرد مؤثر را ارتقا می بخشد -  الگویی برای انجام درست همین کار فراهم می کند. این امر می تواند SFM را با ارائه چارچوب ها و ابزارهایی برای تعیین نتایج واقعی مورد انتظار، ارزیابی ریسک، نظارت بر پیشرفت، گزارش عملکرد و ادغام دروس آموخته شده در تصمیمات مدیریتی مرتبط با جنگلداری را تسهیل‌کند.

معیارها و شاخص ها ابزارهای قدرتمند RBM برای ترویج و نشان دادن پیشرفت به سمت پایداری و همچنین برای اطمینان از درک مشترک از طیف گسترده ای از عناصر اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی هستند که به طور جمعی دامنه مقادیری را که جنگل ها در اختیار دارند را فراهم می کنند.

 معیارها کمک می کنند تا نتایج مطلوب برنامه یا پروژه خاص را به روشی قابل فهم و ارتباط پذیر تعریف کنیم - خواه نتایج فوری (خروجی)، نتایج میان مدت (پیامد) یا نتایج بلند مدت (تأثیر) باشد. شاخص های عملکرد، این نتایج را قادر می سازند تا بطور مداوم و قابل اثبات اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شوند. تعدادی از مجموعه های معیارها و شاخص ها، قبلاً در سراسر دنیا برای ارزیابی پیشرفت به سمت SFM در سطوح مختلف تهیه شده است و بسیاری از کشورها گزارش های ملی تهیه می کنند که این پیشرفت را ارزیابی می کند.

فصل اول: اهداف توسعه پایدار مرتبط با جنگل/15

فصل دوم: برنامه ریزی استراتژیک/31

فصل سوم: برنامه ریزی عملیاتی/55

فصل چهارم: نظارت، ارزیابی و یادگیری/75

فصل پنجم: سیاست جنگل در اتحادیه اروپا/151

منابع/167

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی منابع طبیعی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved