راهنمای اجرای عملیات آبخیزداری -
نویسنده:
سید پدرام نی نیوا-مریم محمدرضایی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
122
نوبت چاپ:
0

گسترش روزافزون تقاضا از سوی انسان برای دریافت خدمات مورد نیاز موجب ایجاد فشارها و تغییراتی گسترده در اکوسیستم و منابع طبیعی شده است. فعالیت های ناخردمندانه بشر، همگام با پیشرفت و استفاده از تکنولوژی های نوین، عامل سرعت بخشیدن به این فشارها و تغییرات می باشد. اجزای اصلی منابع طبیعی و اکوسیستم، آب، خاک و پوشش گیاهی بوده که بهره برداری و پایداری در هر کدام از آنان، علاوه بر وابستگی به وجود و توجه به دیگری، نیازمند توجه به واقعیت ها، پتانسیل ها، شرایط حاکم بر آنان و اتخاذ تصمیمات و اقدامات مدیریتی متناسب با شرایط آنان می باشد. این اجزا متحمل فشارهای زیادی بوده که در بیشتر موارد با عبور این فشارها از حد آستانه تحمل، خسارت ها و تخریب های زیادی را به همراه داشته است. لذا بایستی در راستای اکوسیستم و منابع طبیعی پایدار، از علوم و اقداماتی با دیدگاهی متناسب با حفظ و مدیریت آب، خاک و پوشش گیاهی باتوجه به شرایط حاکم بر آنان در جهت تامین سایر منافع پایدار بهره جست. در این میان علم آبخیزداری به عنوان علم مدیریت آب، خاک و پوشش گیاهی با مجموعه اقدامات و عملیات های مدیریتی خود، موجب دستیابی به این اهداف می باشد.

این کتاب در چهار فصل با دیدگاهی مبتنی بر نحوه انجام عملیات اجرایی آبخیزداری به ارائه الگو و راهنمایی مناسب برای مکانیابی عملیات ها و افزایش کارایی اجرائیات در راستای کاهش فشارها و تغییرات ناشی از فعالیت های بشری با هدف دستیابی به منابع طبیعی و اکوسیستم پایدار پرداخته است. که فصل های آن به شرح زیر و با زبان و مفهومی ساده برای دانشجویان، کارشناسان، محققان و علاقمندان ارجمند گردآوری و تدوین شده است:

در فصل اول مفهوم، نقش و اهمیت آبخیزداری و عملیات های آن، بررسی و بیان می شود. در فصل دوم انواع عملیات بیولوژیکی، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای آنان بررسی و بیان می گردد. فصل سوم انواع، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای عملیات های مکانیکی را بیان می نماید و فصل چهار به انواع عملیات های بیومکانیکی، اهداف، شرایط، نحوه و محل اجرای آنان می پردازد. 

فصل اول- مفاهیم و کلیات

فصل دوم- عملیات بیولوژیکی

 فصل سوم- عملیات مکانیکی

فصل چهارم- عملیات بیومکانیکی

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved