پیشرفت‌ها در زراعت چای جلد اول
نویسنده:
ام-کا-وی. کار
مترجم:
دکتر احسان کهنه، دکتر سمر رمزی
سال نشر:
1401
صفحه:
302
نوبت چاپ:
1

 

سفر طولانی پروفسور مایکل کار در " دنیای چای" از اوایل سال 1966 در موسسه تحقیقات چای آفریقای شرقی، کریچو[1]، کنیا آغاز شد. وی در سال ۱۹۹۸ عنوان مدیر اجرایی بنیان‌گذار موسسه تحقیقات چای در تانزانیا را از آن خود کرد که شایسته وی است. پروفسور مایکل کار با داشتن منصب‌های ارشد در مؤسسات تحقیقاتی مختلف در زمینه محصولات متنوع و داشتن کرسی استادی در چندین دانشگاه، به‌عنوان استاد مدعو، استاد افتخاری و مشاور / راهنمای آکادمی ملی و بین‌المللی و سازمان‌های تجاری چندملیتی در زمینه چای و سایر محصولات زراعی نیز فعالیت کرده است. او در ارتباط با نقش حرفه‌ای‌اش سفرهای متعددی به بیش از پنجاه کشور داشته است و همچنان به‌عنوان مشاور و راهنما در سازمان‌های تحقیقاتی و تجاری نقش‌آفرینی می­کند.

پروفسور کار تاکنون مقالات علمی متعددی و چهار کتاب در مورد چای، آبیاری و موضوعات مرتبط منتشر کرده است. وی به مدت هفت سال ویراستار مجله معتبر کشاورزی تجربی بود. با چنین مسیر شغلی ممتاز و تجربه غنی در محصولات متنوع، او به‌طور برجسته‌ای صلاحیت ارائه یک گفتمان هوشمندانه در زمینه اگرونومی چای را دارد. این کتاب، پیشرفت­ها در زراعت چای نام دارد و راهنمایی مرسوم برای کشاورزان به شمار نمی‌آید. مؤلف تلاش کرده است تا یافته‌های پژوهشی که اساس روش‌های فعلی کشت را تشکیل می‌دهند و همچنین آن دسته از مطالعاتی که چالشی هستند را شناسایی و ارزیابی کند.

این کتاب با "جهان‌بینی" چای آغاز می‌شود و سلسه‌وار با مباحث مربوط به فیزیولوژی، روش­های به-نژادی (ازجمله مواردی که منحصر به چای هستند، انتخاب کلونی)، استقرار بوته‌های جوان در باغ، پرورش و تبدیل آن‌ها به بوته‌های قوی و سالم، رشد و توسعه شاخساره­ها و فنون برداشت محصول ادامه می‌یابد. بحث در دشواری توضیح نتایج متفاوت، نه متناقض، نتایج آزمایش کودی و فصل مربوط به آبیاری از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. گونه‌هایی درختی که نقش مهمی در کشت چای دارند نیز برجسته می‌شوند.

دو فصلی که از همه برجسته‌تر است در انتهای این کتاب گنجانده‌شده است و مربوط به اخلاق و پایداری در صنعت چای می‌باشد. آن‌ها به احتمال زیاد باعث ایجاد اختلاف نظر، تحریک بحث هوشمندانه و بیدار شدن ژنرال های صنعت می شوند!

وی اس.شارما: مدیر سابق موسسه تحقیقات چای UPASI و سردبیر مجله بین‌المللی علوم چای

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی محیط زیست

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved